Položaj knjiga u Srbiji

Raznišljam pre neki dan koliko je teško pronaći i kupiti neki klasik u Srbiji. Ja sam Majstor i Margaritu tražila godinu dan i na kraju sam našla samo na bosanskom. Takođe je, veoma teško pronaći neku stvarno dobru knjigu. Mi deca sa stanice Zoo je jedna od najboljih knjiga koje sam ja pročitala, ali retko ko je ceni. Moja potraga je trajala mesecim. O Belom oleanderu neću ni da komentarišem, prošla sam ceo Leskovac i Niš i nigde je nema.
Da stvar bude još gora, vidim pre neki dan da su cene knjiga ponovo povećane. Tako da sada, sa svim popustim koje imam u Lagunu, moram da izdvojim preko 600 - 700 dinara. 


Tu su nekoliko najpoznatijih izdavčkih kuća u Srbiji: Laguna, Vulkan, Čarobna knjiga, Geopoetika...

Laguna je, ako smem da kažem skroz propala. Imam taj stalni popust od 25%, ali i sa tim popustom knjige su skupe. Nekada je ona izdavala stvarno dobre knjige. A sada se sve svelo na erotske romane ( E L Džejms, Samanta Jang...), na domaće 'spisateljice' (Jelena Bačoć Alimpić, Simonida Milojković,Sanja Marinković..). Ima i dobrih izdanja kao što je Haled Hosein. Počela je da izdaje knjige Paula Koelje. Ono što je mene najviše obradovalo je izdanje Mike Antića. Svi su usresređeni na prozu, zaboravili su lepotu poezije. Moji najdraži autori, čije se knjige izdaju u ovoj izdavačkoj kući su: Trejsi Ševalije, Lusinda Rajli, Kejt Morton, Sara Desen, već spomenuti Haled. Ako neko hoće dobro da se nasmeje i opusti tu je Sofi Kinsela. Što se tiče klasika, veoma ih je malo, jedna Kafkina knjiga, jedna Šekspirova zbirka i Veliki Gedsbi.
Laguna ima i mnoga glupa izdanja kao što su knjige Isidore Sekulić, već spomenutti erotski i romani domaćih 'spisateljica', tu su u poslednje vreme knjige o Titu (kada je preminula Jovanka Broz svi su se setili da postoji). Ne znam zašto Laguna ne izda još neku knjigu Džona Grina, ja iskreno mislim da je knjiga U potrazi za Aljaskom jedna od boljih tinejdžerskih knjiga.
Dobra strana Lagune su njene akcije. Pa tako sada postoji akcija Mesec ljubavi, a ja se spremam da kupim Američki derviš koji će da me košta oko 400 dinara.


Vulkan izdavaštvo, nekada su bile dve izdavačke kuće Alnari i Mona i Manjana. Mislim da je ova izdavačka kuća stekla veliku slavu izdavanjem knjiga Gijoma Musoa. Ali, ono što je mene zaista oduševilo, počeli su da izdaju klasike. To je ono što svako treba da pročita. Orkanski visovi, Slika Dorijana Greja, Ema, Gordost i predrasude, Razum i osećajnost,Jadnici, Ana Karenjina... Kad su ove knige u pitanju, mora da se izdvoji od 800 do 1300 dinara. Imaju i stvarno dobre trilere.


Čarobna knjiga, čini mi se manje popularna od predhodne dve izdavačke kuće, uglavnom je usmerena ka naučnoj fantastici. Najbolje njene knjige su definitivno Safonove koje sam ja čitala i koje kupujem već dve godine i nikako da ih kupim, ali mora uskoro da sakupim novac i da ih kupim. Te knjige idu na samom vrhu moje top liste i mislim da su najbolje od ove izdvačke kuće. Tu je naravno i Hobit.

Naravno, Dostojevskog, Tolostoja, Kafku, Poa, teško je kupiti, ali još teže je pronaći žitije srpskih svetaca (kao što meni sada treba, pa mi je trebao čitav jdan dan da obiđem Niš i nekako nađem bar da iskopiram (ne daju da se iznese iz biblioteke jer imaju po jedan primerak)). Žao mi je samo što ove najpopularnije izdavačke kuće ne izdaju dela dobrih domaćih autora Andrća, Selimovića, Ćosića, Zmaja, Radičevića, Disa...