понедељак, 17. август 2015.

Lolita - Nabokov

Ne volim da čitam dve knjige istovremeno. Već sam spomenula da sam počela da čitam Vilet, međutim, pošto sam morala da odem u Niš zbog fakulteta, a knjiga je osgtala kući, a opet, morala sam da iskoristim pauze između učenja da bih pročitala nešto, preturala sam po mom laptopu i po fascikli u kojoj su mi smešteni klasici i odlučila sam da se konačno dohvatim Lolite.


Nabakov (1899. Sankt Peterburg – 1977. Švajcarska)
Rođen u Rusiju, ubrzo se preselio u Englesku, zatim u Berlin (odatle beži zbog Drugog svetskog rata), boravi I u Francusku, a zatim u Ameriku, gde I nastaje njegova Lolita. Pre ove knjige ni jedno njegovo delo nije bilo prihvaćeno, a rad na Loliti započinje 1947. Ono što je zanimljivo, on je hteo ovaj rukopis da spali, I to više puta, međutim, sprečila ga je njegova žena Vera. Napisao ga je na ruskom jeziku, a zatim ga je sam preveo I na englesom. Prvu put je objavljeno 1955. u Englesku.
U Rusiju je poznat kao Vladimir Sirin. Bio je svestrana ličnost, pored pisanja bavio se sportom, šahom, glumom, prevodilačkim radom ( preveo je na engleski Alisu u Zemlji čuda, Evgenije Onjegina), sakupljao je leptiri, I danas se u muzeju na Harvardu nalazi njegova zbirka od 4324 leptira.
Kao što sam spomenula u nekom od predhodinh postova, sve do svoje smrti svojoj ženi se obraćao sa Vi, kao I ona njemu. Preminuo je od infekcije plića zbog preteranog konzumiranja cigarta.

Lolita
Pre same radnje, koju pratim iz ugla Hamberta, imamo kratak uvod, gde nam pisac objašnjava o čemu se zapravo radi u knjizi.
Na samom početku svojih memoara Hambert govori o svom detinjstvu. Kako je rano izgubio mamu, bez obzira na ton, njegovo detinjstvo je bilo uobičajno i srećno. Piše o svojoj prvoj ljubavi Anabeli, koja je preminula od tifusa. Bio je oženjen I nekom ženom pa se razvode jer je ona našla drugog mladića. Odlazi u Ameriku, odmah posle završetka Drugog svetskog rata,  I tamo nalazi kuću u kojoj živi gospoađa Hazet I njena ćerka Dolores. U toj kući ostaje, naravno, samo zbog Dolores, ili kako je on nazvao - Lolita. On vodi dnevnik gde veoma detaljno opisuje Lolitu, to kako je on vidi i doživljava i šta oseća prema njoj. Iskreno, pri opisu nekih slika bilo mi je muka ali i sramota. Kako je sve to moguće? Očekivala sam kontraverzno delo, ali mnogo manje detaljno. Ženi se svojom gazdaricom. U jednom trenutku ona pronalazi njegov dnevnik gde on, kao što rekoh, opisuje seksualni nagon koji oseća prema njenoj devojčici. Posle svađe ona izlazi iz kuće I udara je auto I ona umire. Lolita je u tom trenutku u kampu, Hambert odlazi kod nje sa rečenicom da je njena mama u bolnici I započinju njihovo putovanje. Šta je dalje bilo? Možda neki već znaju, jer ovo delo spade u svetske klasike, ali ja svakako neću više ništa da otkrijem, uzmite knjigu I pročitajte je. Mislim da je vredna pažnje.

Da li ga osuđujem? Svakako! Iako je on svestan svog poremećaja, ja osuđujem svakog pedofila, pa šta je on ako nije samo jedan običan pedofil? Razumem ja I gejeve, I da se devojka rodi u muškom telu I obrnutu, razumem I one koji prome pol, ali pedofile – nikako. Nije to ljubav, odrastao čovek I devojčica, dva različita sveta. Njoj je samo 12 godina!

Što se tiče Lolite, daleko od toga da je ona naivna I nevina, ona je svesna svog uticaja koji vrši nad Hambertom. Nikako je ne branim već je osuđujem skoro pa jednako kao I Hamberta, možda on jeste odgovorniji, ali daleko od toga da je Lolita žrtva. Njoj on čak nije ni prvi ljubavnik, već je uspela da spava sa nekim u kampu I to zajedno sa drugaricom! Užas!

Stil je lagan, pisac kao da plovi kroz reči, sve iznosi jasno ali I poetično. Ništa mi nije otežavalo čitanje, niti je pak bilo nejasnih delova. Sve je jasno I vrlo detaljno opisano, osećanja, naracija, piščevi komentari I obraćanje onom ko čita, sve je lepo upakovano.  

Zanimljivo je I pominjanje Edgar Alan Poa I njegove Anabel Li. Šta je Nobakov hteo da kaže pominjući ovog velikog pesnika? (Koliko ja poznajem Poovu biografiju, on se kada je imao 27 oženio trinaestogodišnjom rođakom Virdžinijom). Ok. A kako se beše zvala Hambertova prva ljubav? Anabel. A gde je upoznao? Na plažu. Pored toga, on u nekoliko navrata spominje I druge velike pesnike I njihove mlade ljubavi. Ali on ovde aludira I na Kerola (Alisa u zemlji čuda, a svima nama je dobro poznato kakve su glasine kružile o njemu). Međutim, te njegove upadice I pominjanje drugih pisaca I dela zaslužuju posebnu pažnju, ja nisam baš toliko pažljivo čitala da sve primetime, a mislim da imam malo čitalačkog iskustva, kada je reč o klasicima, tako da nisam sve ni primetila ni razumela, ali svakako ću tome posvetiti više pažnje kada budem imala više slobodnog vremena I kada budem držala knjigu u rukama, a ne da se mučim čitajući sa laptopa.

Za mene čitava ova priča sada deluje skandalozno, kao li je bilo kada je pre pola veka bila objavljena mogu samo da zamislim.

I sada, iako mi je mnogo toga zasmetalo u ovom delu, ipak ide na sam vrh mojih omiljenih knjiga, jer je kao KNJIŽEVNO delo savršeno. Ovo delo je odlično I mogla bi se sprovesti odlična debata o njemu. Ko je kriv I koliko? Šta je moralno a šta nije? Da li je ovde reč o ljubavi?
Ovo delo je čak dva puta predstavljeno na filmskom platnu, 1962. I 1997.

Ocena (od 1 do 5): 4;
Žanr: Nikad mi nije bilo teže da odredim žanr nekog dela. Da li je ovo ljubavna priča? Ne bih se zaklela. Prosto ne mogu da poverujem u takvu ljubav. Drame ima, ali ima I erotike, međutim ima na kraju I kriminalističkih delova;
Izdavač: Jas am knjigu čitala u elektronskom izdanju I to na bosanskom, nisam videla da je skoro neko obajvio kod nas, znam da je izašla u izdanju Novosti kad su izlazili svi oni klasici;
Broj strana: Oko 300;

Šta sam naučila: Praznina. Mislim da ništa nisam naučila. Čudno? Obično kada pročitam neko delo imam toliko toga da kažem, međutim sada osećam veliku prazninu iako mi se delo veoma dopada, mozak I duša nemaju šta više da dodaju. Osećam samo neku malu zgroženost. Ne znam. Mislim da će drugo čitanje, kada prođe izvesno vreme I kada ja steknem još malo životnog I čitalačkog iskustva, da mi otvori oči. 

1 коментар:

  1. Hm, nisam baš uverena oko onoga što si rekla vezanog za Dolores. U toku radnje u knjizi Dolores ima svega dvanaest godina i mislim da nikako ne bi smeli da govorimo kako je ona kriva gotovo koliko i Hambert. Takođe evodentno je da je Hambert tip pripovedača za koga se koristi termin nepouzdan (jedini drugi lik za koga znam da je nepouzdani pripovedač jeste Kolfild iz Lovca u žitu, navodim primer čisto onako) a to znači da sve što on kaže o Lolitinim gestovima i o njenom ponašanju ne sme da se uzima kao realno. Ko zna šta je on umislio u svojoj poremećenoj glavi, a ko zna šta se zaista događalo. Na kraju krajeva Lolita za Hamberta nikada nije bila ljudsko biće već samo predmet obsesije. Molim te, nemoj da pomisliš da na bilo koji način želim da te uvredim niti bilo šta slično, ovo je moje mišljenje i velikim delom je bazirano na analizama knjige koje sam pročitala na internetu :)

    ОдговориИзбриши