понедељак, 15. децембар 2014.

Оскар Вајлд, Слика Доријана Греја

Књига која се већ дуже време налази и на мојој листи за читанје и на мојој листи за куповини. Књига од које сам много очекивала и још више добила. Драго ми је да сам одвојила време и посветила јој пажнју јер она то и заслужује. Заслужује и да се нађе на мојој полици.

Оскар Вајлд

Оскар Вајлд рођен је у Даблину 16. октобра 1854. као Фингал О'Флаетри Вилис, премину је 30. новембра 1900. у Паризу. Веома контраверзна личност, можда и за ово доба, а камо ли за оно у које је он живео. Ипак за собом оставља изузетна дела. Ја би га свакако сврстала у ону групу Уклетих песника иако је он пре свега писца. Све у свем, ја волим да читам о лудим животима великих писаца, била сам згранута читајући о његовом животу. Што луђи и контраверзнији живот имају то су им и дела боља, мрачнија, језивија, искренија.  Моја мала блесава теорија, али сада је реч о Вајлду, па да се вратим на његов живот.
Оскар на Оксфорду

Студирао је на Оксфорду где је имао проблема са професорима због свог ексцентричног понашања. Био је склон уживању у јелу, пићу, новцу, проводу. Оженио се и имао два сина. Са четрдесет година шокирао је Лондон када је започео хомосексулану везу са дупло млађим Робијем Росом. Али Рос није био његова највећа љубав.  Била је ту још једна велика романса са младим лордом Алфредом Дагласом. Даглас је завео писца и постао његова највећа љубав, као и узрок његове пропасти. Управо је Дагласов отац подигао тужбу против Оскара са циљем да га уништи. Оскару је судија изрекао пресуду од две године принудног рада због наказног понашања. За трен је од познатог писца постао познати криминалац. Због скандала, напушта га породица, одлазе у Швајцарску и чак мењају презиме. Занимљиво је и то, да га је мајка док је био дечак облачила као девојчицу и коврджала му косу. Мајка му је објављивала поезију под псеудонимом и увек је лагала да је пет година млађа, док је отац био залуђеник за жене па је имао и неколико ванбрачне деце. У затвору су били тешки услови, па му је то уништило здравље. По изласку из затвора живео је само пар година. Умрео је у највећој беди без новца, пријтеља, сасвим сам и болестан.

Оскар и Алфред

Познате су његове реченице : На путовању увек носим свој дневник. У возу ми је потребно сензационо штиво;  Желим да пробам све плодове из светске баште; Волим Лондон! Компонован је од дивних идиота и бриљантних лудака, баш онако како друштво треба да изгледа;

Слика Доријана Греја
Ов је једини објављени Оскаров роман, писао је поред овога и неколико драма, као и бајки и прича. Књига је издата 1890. у Енглеској. Радња је смештена у Париз у 19. век, а главни лик је Доријан Греј. Сликар Базил слика његов портрет занесен његовом лепотом и уноси у њега сва своја осећања која осећа према њему. Доријан је опседнут идејом о пролазности лепоте и младости и пожели да његов портрет стари уместо њега. Осамнест година касније, Доријан је млад, али његов портрет стари.
Дело се лагано чита. Има предивне описе, пуно лепих реченица. Имам осећај да је Оскар, када је стварао лик Доријана, уно део себе у њега. Тачно се осећа тај чудни неприродни однос када неки мушкарац прича о другом мушкарцу.


Цитати:

У светлост се најлакше верује ноћу.

Све зависи од околине. Сунце у светлом небеском пределу има о себи много скромније мишљење него свећа која гори у подруму.

Са сваком женом разговарај као да је волиш, а са сваким мушкарцем као да ти је досадан.

Циник је човек који свему зна цену, а ничему вредност.

Сваки човек убија оно што воли.
 

Оскар је посебан по лепим реченицама, цитатим, ово дело је препуно таквих, за сада само један веома мали делић, а ускоро ћу посветити један пост само цитатима из овог дела.

2 коментара:

  1. Sjajna knjiga; ja sam je kupila na srpskom i na engleskom (morala zbog lektire u srednjoj školi) ali je zaista vredna više čitanja. Zapravo, mislim da mi se sve Oskarovo (Oskarevo?) dopalo sem Duha iz Kantervila koji mi je bio dosadan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ја има само још његове бајке и једва чекам и њих да прочитам. Ова је заиста одлична.

      Избриши