петак, 11. јул 2014.

Meša Selimović

Na današnji dan 1982.godine preminuo je Meša Selimović.

Rođen je 26.aprila 1910.godine u Tuzli. Svakako je jedan od najboljih jugoslovenskih pisaca dvadesetog veka. Osnovnu školu i gimnaziju završio je u rodnom mestu, a studirao je srpskohrvatski jezik i jugoslovensku književnost u Beogradu. Za vreme drugog svetskog rata bio je uhapšen zbog saradnje sa Narodnooslobodilačkim pokretom. Bio je član Komunističke partije Jugoslavije. Posle rata neko vreme je boravio u Beogradu, neko u Sarajevu, predavao je u nekoliko srednjih škola, bio docent na fakultetu, direktor pozorišta... Bio je član Srpske akademije nauka i umetnosti. Preminuo je, na današnj dan, 11. Jul  1982.  U Beogradu.
Za sobom je ostavio veliki broj odličnih dela. Ja sam, na moju veliku žalost imala priliku da pročitam samo Derviš i smrt, jer se radi kao školska lektira. Moram da spomenem da je to delo bilo izuzetno teško za čitanje, ali je takođe i knjiga iz koje sam najviše naučila. Na stotine divnih i poučnih rečenica.
Meša je 1850. Izdao svoju prvu knjigu, zbirku pripovedaka Prva čast. Godine 1961.objavljuje roman Tišine, sledeće godine objavljuje još jednu zbirku pod nazivom Tuđa zemlja.
Godine 1966.izlazi, čini mi se, njegovo najbolje delo Derviš i smrt. Vemo posebna knjiga. Pre svega, da spomenem, da je Mešin brat bio zarobljen na Golom otoku. Glavni lik ovog romana Ahmed Nurudin koji se suočava sa hapšenjem svoga brata. Radnja se odvija u 18.veku u Bosnu. Roman je napisan kao ispovest, u prvom licu. Posvećen je supruzi Darki. Zanimljivo je da je ovaj roman bio nominovan za Nobelovu nagradu, ali je ona otišla u ruke Ive Andrića.
Tvrđava je izdata 1970.i vodi nas u 17.vek. Ja nisam pročitala ovaj roman, tako da neću komentarisati, ali sam čula samo pozitivne kritike i nadam se da ću ga uskoro pročitati.
Posle ovoga, slede romani Ostrvo 1974. Zatim slede dela Devojka crvene kose, Krug, Sjećanja (autobiografija).  Za i protiv Vuka sam delimično pročitala kada sam spremala ispit Vuk Karadžić i mogu da kažem da je veom zanimljivo, bar deo koji sam ja pročitala, kao neka kratka Vukova biografija.
Što se tiče njegove nacionalnosti, ja volim da kažem da je Srbin. Svako bi voleo ovako dobrog pesca u svojoj državi, međutim tu su nedoumice. Zato ovde kopiram članak sa Wikipedie. Dobrica Ćosić je u svojoj knjizi Prijatelji stavio i neka pisma Meše Selimovića koja se tiču njegovog porekla  "Потичем из муслиманске породице, по националности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског књижевног језика. Једнако поштујем своје порекло и своје опредељење, јер сам везан за све што је одредило моју личност и мој рад. Сваки покушај да се то раздваја, у било какве сврхе, сматрао бих злоупотребом свог основног права загарантованог Уставом. Припадам, дакле, нацији и књижевности Вука, Матавуља, Стевана Сремца, Борисава Станковића, Петра Кочића, Иве Андрића, а своје најдубље сродство са њима немам потребу да доказујем. Знали су то, уосталом, и чланови уређивачког одбора едиције 'Српска књижевност у сто књига', који су такође чланови Српске академије наука и уметности, и са мном су заједно у одељењу језика и књижевности: Младен Лесковац, Душан Матић, Војислав Ђурић и Бошко Петровић. Није зато случајно што ово писмо упућујем Српској академији наука и уметности са изричитим захтјевом да се оно сматра пуноважним биографским податком.".




4 коментара:

  1. Lep post. Kao i blog. Samo tako nastavi da pises.

    ОдговориИзбриши
  2. Procitala sam Dervis i smrt, sad zelim knjigu za sebe, posto sam pozajmila iz biblioteke, ali ne mogu nigde da ndjem da kupim.
    Moze post sa citatima iz te knjige?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao, ja imam bas puno citata iz te knjige, potrudiicu se da postavim bar one najlepse.

      Избриши